EMAC

EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB

Welkom op de website van de Eindhovense Motor en Automobiel Club

Het eerste Lustrum

1962

10 - 11 juni

De vijfde Vierlandenrit! Een klein jubileum, maar tevens een mooie gelegenheid om eindelijk eens uit de rode cijfers te komen. Het inschrijfgeld wordt gebracht naar FL. 20,-- per voertuig en FL. 2,50 per passagier. Die extra kosten voor de passagiers waren prachtig, maar het moest wel gecontroleerd worden. We noteerden 56 deelnemers in de sportklasse en 105 in de toerklasse. We maakten reclame via grote raambiljetten. Reeds in januari werd contact opgenomen met Herr Köhnen, die alle medewerking toezegde. Op 15 april kregen we echter een overspannen brief, waarin hij mededeelde al zijn baantjes en functies overboord te gooien, waarmee dan ook het voortbestaan van de Verkehrsverein in de lucht hing.
De amtsbürgermeister Herr Doktor Dedy kon deze Sinneswandlung van zijn ondergeschikte niet begrijpen, maar zegde ons toe al het mogelijke te doen ons te helpen. Vanuit zijn Amt gaf hij Hermann Schmitt opdracht verder met ons te onderhandelen, waardoor de overnachting op het laatste moment toch nog in orde kwam. 300 overnachtingen en 50 kampeerders in Schweich, waarvoor we DM 275,-- bemiddelingskosten betaalden. De organisatie nodigde voor het eerst de controleposten uit voor een instructieavond op een vrijdagavond van 10 tot 11 uur. Bij Drukkerij Van Spijk op de Sloterbeekstraat in Venlo lieten we 6000 inlichtingenboekjes drukken. We traden in contact met ANAC, waarvan de leden korting kregen op het inschrijfgeld. We stuurden ongeveer 2000 boekjes naar de ANAC-leden en de leden van de KNMV. Door Wim van Hout werd opnieuw een film gemaakt. We leenden de 4 tikklokken van de KNMV en huurden 2 klokken bij Andriessen in Helmond. Voor de deelnemers werd in Eindhoven op de rondweg en de invalswegen met pijlen de weg naar "De Korenbeurs" aangegeven. Het moest een mooie rit worden. Iets aparts ter gelegenheid van het 1e lustrum.


Nou het werd iets aparts! Bij Erkensruhr lieten we de deelnemers door een "Naturschutzgebiet" rijden, door over het verkeersbord een zak te hangen en een bord van 1 ton te veranderen in 10 ton. Prompt de politie aan onze nek, doch we konden ze ter plekke overtuigen, dat hiervoor een speciale vergunning was afgegeven. Al snapte hij niet, dat hij als Polizist dat niet wist. Later kregen we een boze brief van de Oberkreis-Direktor van het Strassenverkehrsamt in Monschau, maar zover ik weet zijn die brieven nooit beantwoord.


Wel kregen de uitzetters op de evaluatievergadering in het bestuur op hun falie, met name van het nieuwe bestuurslid Frans Klaassen. Dit kon niet meer. De rit zou voortaan gecontroleerd moeten worden! Lengte van de rit 1e dag toerklasse 323,0 km., sportklasse 406,2 km. Tweede dag resp. 377,1 km. en 474,5 km.
Voor het eerste hadden we merkenprijzen en extra prijzen. Jan Jonker uit den Haag was nog steeds van de partij met zijn 98 cc DKW. De nieuw opgerichte Harleyclub was ook present, en het werd een geweldige Vierlandenrit, waarover zelfs in MOTOR werd geschreven. De tegel werd als jubileumtegel naar uitvinding van Johan van Ojen op zijn punt gehangen met een gele vijf. De lelijkste tegel, die we ooit gehad hebben. Winnaar werd A. Akkermans uit Eindhoven (toerauto's) en J. v.d. Berkmortel uit Liessel (toermotoren), in de sportklasse G. de Reuver, Abcoude en de Politieman M. Vink uit Leiden. Onze concurrent de tweelandenrit was van de kaart. Frans Klaassen was in de organisatie gekomen, met zijn motor, waarop Martien van Eerd meereed. Wat hebben we gescheurd.


De klassementsproeven waren in deze rit ware terreinwedstrijden. Frans Klaassen was er specialist in om in een ongelofelijke tijd zo'n stuk af te blèren. Cor Scheepers was als controlepost afgesproken bij het plaatsnaambord Blankenheim, doch niemand had er rekening mee gehouden, dat zo'n plaats wel 5 ingangswegen met zo'n bord heeft. Daarom vlogen Frans Klaassen en Martien van Eerd alle plaatsnaamborden langs, en vonden nog juist op tijd Cor Scheepers. Een snelle Duitse sportwagen moest het in snelheid afleggen. De prijsuitreiking werd een grandioos succes. De zaal en het café De Korenbeurs waren te klein. Tot buiten op de stoep stonden de belangstellenden. Bij foto Starink in de Dommelstraat werd een projector en een filmdoek op houten raam van 2x2 meter gehuurd voor de filmvertoning. Alle strubbelingen werden vergeten, en de uitzetters vonden er zo'n opkikker in, dat ze weer enthousiast waren voor het volgend jaar. Jammer, dat we diverse films zijn kwijtgeraakt, evenals de bandopnamen van de voorzitters toespraak, die in die jaren op een "one-man" show leek.

Behalve de leden van de bromfietsclub stonden op controle Jan van Halen, Frans Buelens, Jan en Grada Teunisse (in Tusculum in Rollesbroich), Cor Scheepers, Wil van Zandvoort + Gonnie Wouters, Leo Thijs + Annie Wouters, Peter van Weert, Frans op den Buijs en Pa Hermans (finish in Schweich), Marinus Vervoort, Tinie van Zandvoort, Jac. Haaker, en Wim Ruijters, die in Eindhoven de finish deed. Voor het eerst een batig saldo, dat de verliezen van de voorgaande jaren meteen goedmaakte. Voor iedereen reden genoeg om door te gaan.