EMAC

EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB

6 en 7 juni 2020 - 63e Vierlandenrit

De 12e vierlandenrit:

1969

25 -26 mei

Er werd op tijd begonnen met de werving van advertenties voor het inlichtingenboekje en de route- beschrijving. Alles bij elkaar kwamen we op 17 advertenties (10 pagina) in het inlichtingenboekje, en de routebeschrijving.
We hebben wel even gevloekt, toen drukkerij Van Spijk op het inlichtingenboekje het woord routebeschrijving in plaats van inlichtingenboekje had gezet. Maar niettemin werden de boekjes verstuurd en kregen we 226 inschrijvingen waarvan 173 deelnemers in de tourklasse (waarvan 13 motoren) en 53 in de sportklasse (waarvan 3 motoren)
Voor het eerst waren er dit jaar ook damesequipes, waarvoor een extra categorie was gemaakt.
Na het reserveren van de nachtlogies verzuchtte Hermann Schmitt dat hij zijn rally al wel gemaakt had, want hij moest naar Klausen en Esch om het aantal kamers: 43 eenpersoons, 175 tweepersoons, 26 driepersoons en 1 vierpersoons te vinden. Totaal derhalve 475 overnachtingen. De deelnemers betaalden rechtstreeks bij het inschrijfgeld FL. 10,-- pp voor overnachting met ontbijt, en wij rekenden 's avonds in het bekende opkamertje bij Junges af met Hermann Schmitt. (Als ik schrijf 's avonds kan dat ook wel 's nachts geweest zijn.) Onze Finanzminister Klaassen Frans betaalde daar cash. Het was altijd een plussen en minnen, want er werd wat geschoven met de kamers. Van de vaste rustcontrole, waar de reserveringen werden uitgereikt kwam een lijst met wie er een kamer te veel of te weinig had. Wil van Eerd die in Büllingen in restaurant "Grün Solheid" de deelnemers opving gaf met de servicewagen de laatste veranderingen mee. In Schweich waren nog steeds mensen aan de finish, die toch nog een kamer wilden hebben, en er waren er natuurlijk ook die wel een kamer besteld hadden, maar waar de hospita niet thuis was, of reeds een andere deelnemer had ingekwartierd.

Deze rit was de tiende rit, waarvan de finish in Schweich was, en daarom was met Schweich afgesproken, dat we gezamenlijk iets extra's zouden doen. De deelnemers kwamen Schweich binnen via Bekond, Schleich en Mehring, dus door de wijnbergen, waar ook de sportklasse zijn cirkels moest zien te vinden. De finish was bij de Winzerkeller waar Gerard van Wanrooij de finish verzorgde en aan elke deelnemer een fles Moeselwijn met speciaal etiket uitreikte. De wijnkoningin was in vol ornaat aanwezig en de deelnemers konden naar hartelust proeven. Voor Gerard van Wanrooij, die met Martien van Eerd de route reed, was het een zware dag. Wat was die man moe na de finish. De deelnemers kregen 's avonds nog de gelegenheid de wijnkelders te bezoeken en konden voor DM. 3,-- een fles moeselwijn kopen. Via een routebeschrijving kon men zal Junges bereiken, waar 's avonds een orkest voor de nodige dans- en andere muziek zorgde. Sint Jozef reed weer op zijn Mosquito en de organisatie had het druk met de voorbereidingen voor de tweede dag.

In het verleden was gebleken, dat deelnemers uit Brabant en Limburg, maar evengoed uit andere delen van het land zo graag deze rit wilden winnen, dat ze met de routebeschrijving op de dag voor de rit de eerste etappe alvast gingen verkennen, zodat ze tijdens de rit wat meer kans hadden. Om dit te voorkomen werd de routebeschrijving toegestuurd zonder de eerste bladzijde. De route begon dan met R. Ri. HASSELT 30 en dat was een punt, dat men niet zo vlug gevonden had. De routebeschrijving van de start tot dit punt werd pas bij de start in Eindhoven uitgereikt. De start had plaats bij zaal Unitas aan de Woenselsestraat in Vlokhoven, waar ook de prijsuitreiking zou zijn. De eerste moeilijkheden ondervonden veel deelnemers bij Lozen (in de buurt van Hamont en Bocholt) waar men voor het kanaal rechts moest, maar als men iets te ver reed zag men een inrijdverbodsbord voor het sleeppad langs het kanaal, waardoor veel deelnemers de mist ingingen en er bij Willy Schuurman jr. veel strafpunten vielen.
De rit liep via Bassenge, waar de eerste vaste rustcontrole was in café "Du Viaduc" en vervolgens naar Büllingen waar in restaurant "Grün Solheid" de vaste rustcontrole was. Voor BEF. 50,-- kon men daar een bord tomatensoep en een Kartoffelsalat verkrijgen. Wil van Eerd verzorgde hier de organisatie, waarbij ook de slaapbewijzen werden uitgereikt. In totaal gebruikten 322 personen de maaltijd, ook al vond Frans Klaassen dat Nederlanders niet van tomatensoep houden. Aan de douane was toestemming gevraagd en verkregen om bij Ihrenbruck (Schönberg-Bleialf) de grens te passeren en zonder douanemoeilijkheden gingen we Duitsland in waar de derde etappe eindigde met een vaste tijdcontrole in café EIFELHAUS in Schönecken. Vervolgens ging het naar Schweich. De tweede dag liep de rit naar Brandenbourg en vandaar naar Gouvy, waar we in hotel "De Luxembourg" vlak over de Luxemburgse grens en tegenover het station de vaste rustcontrole hadden, waar voor BEF. 70,-- soep kotelet en aardappelen met verse groenten geserveerd werd. Ook hier was weer Wil van Eerd met haar groep. In Hermalle sous Argenteau was de laatste vaste rust in café CHEVAL BLANC.
De rit was de eerste dag 346 km voor de tourklasse (sportklasse 402.7 km.) en de tweede dag voor de tour 386.4 km. en 450.6 km. voor de sport. De rit werd gecontroleerd door Frans Klaassen en Gerard van Wanrooij. Als controleposten waren er: Fred Gofers, Schuurman jr. Dennis Mulder, zoon van Cor Scheepers, Cor Scheepers, Leo Smulders, Wil van Eerd, Wim Hermans, Wim van Hout, Martien Beks, Simon Halin, Hr. en mevr. Koers, Hr. en mevr. Donkers, Jan Donkers, Piet v.d. Wiel, Wim Ruyters, Ries Vermeulen en Fons Verschuren. We weten niet wat er aan de hand was, maar de Swinkelsen stonden dit jaar niet op post. Tini Jannes reed de servicewagen achteraan en Jan Roestenburg was met een servicewagen in de buurt van startnummer 100. Herman van Gestel en Jan Jonker kregen de onderscheiding voor 10 jaar deelnemen. Deelnemer van Doorn uit Someren kreeg met zijn Mercedes een aanrijding, welke via de verzekering van de KNMV werd afgewikkeld. De Belgische frank stond op 6,95 en de Duitse Mark noteerde 90 cent.
In de tourklasse won J. Peters uit Helmond met 7 strafpunten en in de Sportklasse ging de eerste prijs naar A. Vogels uit Veldhoven met 32 strafpunten.