EMAC

EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB

6 en 7 juni 2020 - 63e Vierlandenrit

De 13e vierlandenrit:

1970

17 en 18 mei

Het contact met Schweich en in het bijzonder met Hermann Schmitt had na de Vierlandenrit van 1969 een extra dimensie gekregen.
Hermann Schmitt bezocht een groot internationaal toeristencongres in Arnhem, waar hij op zaterdagavond door Martien van Eerd en Frans Klaassen werd opgehaald om de avond en nacht in Eindhoven door te brengen. Het was eigenlijk een zielig hoopje mens, dat wij in Arnhem ophaalden. Hermann had koorts en was echt ziek.
In het café van Frans op den Buijs aan de Hastelweg hebben we hem echter cola met warme rum gegeven, en men kan het geloven of niet, maar het duurde niet lang of Hermann knapte op, danste weer en ging 's avonds nog mee naar de Familie Gofers in de Bentinckstraat, waar we tot in de kleine uurtje gedanst en gedronken hebben.
Na een goede nachtrust in huize Van Eerd aan de Generaal van Dedemlaan ging hij 's zondags weer gezond naar huis.

Reeds op 5 januari werden de slaapplaatsen besteld, die in prijs werden verhoogd tot DM. 8,-- bij particulieren en DM 10,-- in de Hotels. Deze prijs was inclusief het ontbijt, alleen kwam er nog DM. 0,50 per persoon bij voor de mensen, die in de verschillende dorpen achter de kamers aangingen. In totaal werd voor 596 personen overnachting gereserveerd, te weten 59 eenpersoons, 224 tweepersoons, 27 driepersoons en 1 vierpersoons kamer (totaal 596 personen). Door de hoge waterstand stond de camping 2 meter onder water zodat ook de kampeerders in bedden moesten slapen, zodat we op het laatste moment nog een twintig kamers meer moesten hebben. Vanwege die hoge waterstand moesten we op het laatste moment ook nog ter plaatse wat aan de rit wijzigen, maar desondanks kwam het weer voor elkaar.
De paaswensen met de wens voor Prettige Pinksterdagen gingen op tijd de deur uit, en nadat Gerard van Wanrooij voor ruim 11 pagina's advertenties had gezorgd gingen volgens het organisatieschema op 6 april de inlichtingenboekjes en inschrijfformulieren de deur uit. Op 7 mei sloot de inschrijving en hadden we 203 deelnemers in de toerklasse (waarvan 14 motoren) en 55 in de sportklasse, (waarvan 2 motoren). Er was nog geen aparte klasse voor de motoren, wel vormde de damesteams een aparte categorie. We hebben tientallen deelnemers moeten weigeren, omdat we het met de overnachting niet rond konden krijgen, en we bovendien meenden, dat we het ook organisatorisch niet aankonden
Van 16 t/m 19 april werd door Johan van Ojen en Martien van Eerd de rit uitgezet, (er lag toen hier en daar nog sneeuw) en van 23 t/m 26 april werd de controle uitgevoerd door Frans Klaassen en Gerard van Wanrooij in gezelschap van de beide uitzetters. Tijdens deze controle heeft het onophoudelijk geregend.

De prijsuitreiking had plaats in zaal Unitas aan de Woenselsestraat op zaterdag 30 mei. Hierbij werden zo'n 30 merkenprijzen uitgereikt. In de toerklasse won W. van Hooydonk uit Ulvenhout met 10 strafpunten, in de Sportklasse was de eerste prijs voor H. Rings uit Venlo met 24 strafpunten. Jan Teunisse won de NSU prijs. Waarschijnlijk reed hij toen een NSU-Prinz. Het uitrekenen van de kaarten gebeurde dit jaar v oor het eerst per computer, die werd aangestuurd door ponskaarten. Martien Beks zorgde ervoor dat dit werd geregeld. Het inponsen van de kaarten heeft incl. FL 107,-- gekost. Jan Jonker was met zijn motor op de bezemwagen terechtgekomen.
De start en finish vonden plaats bij Unitas aan de Woenselsestraat. De eerste dag liep de rit via de vaste tijdcontrole in café "Du Centre" in Oleye en de vaste rustcontrole in hotel "Du Luxembourg" in Gouvy, waar we de burgemeester altijd van onze komst in kennis moesten stellen. Verder ging het via Zenners in Brandenbourg naar Schweich. Totale lengte eerste dag was 407,11 km. voor de toer en 468,11 km. voor de sportklasse.
De tweede dag ging via de vaste tijdcontrole in "Weitblick" in Scheidgen bij Waxweiler en de vaste rust in "Grün Solheid" in Büllingen en de vaste tijdcontrole in "Jacqemin" in Zichen-Zussen-Bolder naar Eindhoven. Voor de toerklasse 332,35 km en voor de sport 415,97 km. De bij Van Spijk gedrukte routebeschrijvingen gingen op dinsdag 12 mei op de post, behalve het eerste blad, dat aan de start werd uitgereikt.
Ook nu hadden we weer de 4 klokken van de KNMV en 2 gehuurde klokken van Andriessen. Er was toen nog geen Jan Teunisse, die de complete administratie deed of een Frans van de Meeren, die de klokken regelde. Wel meldde Frans v.d. Meeren zich na de Vierlandenrit aan als lid van EMAC. De uitzetters en controleurs hadden alles te verzorgen, en de nachtfoto's van Trier bekijkende was ook het in vier dagen - op drukproef - controleren geen eenvoudige taak. De lijst met controleposten vermeld: Willy Swinkels, Wim van Hout, Simon Halin, Harry van Galen met Tommy van Wanrooij, Hans van Laarhoven, Manders, Wil van Eerd met Astrid en Eric, Leo Smulders, Harry Schellekens, Henk Bosma, Jan Kielenstijn, Willem Swinkels Sr., Martien Beks, Tinie Swinkels, Jan Nouwens, Cor Scheepers, Jan Siepel, Ries Vermeulen, Annie Janssen, Martien Beks en Fred Gofers die de finish deed en Tini Jannes deed de start. Er was één servicewagen van Garage Jannes die achter de deelnemers aanreed.
Er werden door Brabantia Asten 435 tegels afgeleverd voor FL. 0.85 per stuk. Na de vergadering in Juni werden dia's van de rit en andere mooie dingen vertoond.