EMAC

EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB

6 en 7 juni 2020 - 63e Vierlandenrit

De 14e vierlandenrit:

1971

30 en 31 mei

De Nieuwjaarswens van Hermann Schmitt maakte melding van een auto-ongeluk, dat hij op 19 december in Koblenz had gehad, en waarvan hij herstellende was. Frau Maria had een galsteenoperatie achter de rug, maar alles ging weer de goede kant op. Hermann had een VVV-congres op 15,16 en 17 mei in Motel Breda, en via Oss (waar besprekingen werden gevoerd met de harmonie) had Martien van Eerd een bespreking met Hermann, waarbij de overnachtingen voor Pinksteren leken te zijn gewaarborgd. Hermann en zijn vrouw werden uitgenodigd voor de feestavond op 31 januari 1971 voor de viering van ons 20-jarig bestaan en het vieren van het behalen van het Landskampioenschap oriënteren, maar aan deze uitnodiging kon Hermann helaas geen gehoor geven.

Reeds begin maart werd begonnen met het zoeken naar een adres voor de middagpauze van de tweede dag. Er werden pogingen ondernomen in o.a. hotel Du Val de L'Our in Burg-Reuland op de grens van Luxemburg en België. Uiteindelijk kwamen we terecht in "La Truite d'Argent" in Cetturu-Tavigny.
Johan van Ojen en Martien van Eerd begonnen op vrijdag 30 mei met het uitzetten. Na een overnachting in België waren zij op zaterdag 1 mei in Schweich, waar werd overnacht. Nadat in de buurt van Schweich het traject voor de sportklasse was uitgezet werd begonnen aan de rit voor de tweede dag. Er werd overnacht in hotel "Central" in Consdorf (Lux) en de dag erop in hotel "De la Gare" in Stoumont en vervolgens nog een keer in Hotel Providentia in Lanaken, waar de sportklasse voor de tweede dag werd uitgezet. Via de grensplaats Kanne ging het laatste stuk door België naar Nederland, waar de uitzetters dinsdagavond aankwamen.
De start vond plaats op de Woenselsemarkt. Er waren 2 deelnemers die nog aan der start moesten betalen en eentje moest nog FL. 7,50 bijbetalen.
De eerste dag was de eerste Vaste Tijdcontrole in dancing Wijnekenshof in Membruggen, waar bij aankomst de laatste discogangers net naar huis gingen. De vaste rustcontrole was bij "Grün Solheid" in Büllingen, waar voor BEF. 70,-- een bord tomatensoep en Kalte Platte werd geserveerd. De organisatie van de Vaste Rustcontrole was in handen van Wil van Eerd. De tweede Vaste Tijdcontrole was bij Gasthaus Anna Molitor in Meerfeld. Uiteraard was de finish weer bij Hermann Junges in Schweich.

De tweede dag was de eerste Vaste Tijdcontrole in Restaurant Hengesch in Wilwerwiltz en de vaste rust in "La Truite d'Argent" in Cetturu-Tavigny, waar Wil van Eerd op post stond en de zaakjes regelde. Voor BEF. 100,- was hier een warme lunch met tomaten- of kippensoep, kotelet en frites met salade. Er werden 300 menu's geserveerd en de laatste 20 kregen een koude schotel met ham en sausjes. De tweede vast tijdcontrole was in café "Transport" in Kanne en de finish op de Woenselsemarkt bij café "EDELWEISS", dat ondertussen ons nieuwe clubhuis was. De rit had de eerste dag een lengte van 349,96 km voor de tourklasse en 395.66 km. voor de sportklasse. De tweede dag respectievelijk 371.13 km. en 429.13 km. Uiteraard werd ook de eerste bladzijde van de routebeschrijving pas bij de start uitgereikt.
Als controleposten fungeerden: Tini Jannes (start), Fred Gofers, Ries Vermeulen, Annie Jansen, Willy Swinkels, Thijs van Luit, Simon Halin, Leo Smulders, Wil van Eerd, Harry Schellekens, Tinie Swinkels, Wil Schuurman, Cor Hegge, Wim van Hout, Jan Nouwens, Fons Verschuuren, Martien Beks, Richard van Gelder, Mevr. Staals, Gerrit van Zutphen, Wim Swinkels Sr., terwijl Johan van Ojen c.s. de finish in Schweich voor zijn rekening nam. De start van de tweede dag was in handen van Tini Jannes. De finish in Eindhoven in café "Edelweiss" door Gerard van Wanrooij.
Gerard van Wanrooij reed weer met Martien van Eerd, waaraan Jan Siepel was toegevoegd voorop, terwijl Frans Klaassen werd gereden door Dennis Mulder.

Er waren voor FL. 1595,-- aan advertenties, de verzekering bij de KNMV kostte FL. 1000,--. We huurden bij Andriessen in Helmond vier klokken. Er waren 196 deelnemers in de Tourklasse, waarvan 10 motoren, onder wie Marinus Buys. In de Sportklasse 58 deelnemers, waarvan M. Vink als enigste motorrijder. Totaal derhalve 254 deelnemers, waarvan 11 motorrijders. Er waren 10 damesequipes. Mac Hilversum was met 23 equipes de grootste club gevolgd door Mac Mierlo met 21 en Someren met 11. Winnaar in de tourklasse auto's was J. v.d. Bank uit Soest met 14 strafpunten, bij de motoren won F. Tempelman uit Naarden met 28 strafpunten. In de sportklasse won G. van Geffen uit Asten met 25 strafpunten bij de auto's en M. Vink uit Leiden bij de motoren met 90 strafpunten. Ine Siepel won bij de damesequipes en Marinus Buys kreeg de onderscheiding voor 10 jaar deelnemen. De prijsuitreiking was op zaterdag 12 juni in "Edelweiss"
Voor de overnachting van 564 personen werd afgerond FL. 5550.-- betaald. Er waren 2 vierpersoons, 22 driepersoons 56 eenpersoons en 257 tweepersoonskamers gereserveerd.
Voor de organisatie incl. controleposten werden 32 bedden gereserveerd. Woensdag 28 mei werden de overnachtingsbewijzen door Hermann Schmitt in Büllingen gebracht en door Johan van Ojen opgehaald. De uitzetters hadden in Schweich tijdens hun verblijf tevens afspraken gemaakt met de Verkehrsverein over een bezoek van Schweich aan Eindhoven. Op zaterdag 8 mei was er een optreden van de Schweicher Musikverein, de Winzergruppe, de Weinzecher en niet te vergeten de Weinkönigin op de Piazza in Eindhoven. Het hele gezelschap werd door EMAC ontvangen met een Brabantse koffietafel.

De controle van de rit was weer in handen van Frans Klaassen en Gerard van Wanrooij met Johan van Ojen en Martien van Eerd. Er was gepland om te overnachten bij de vaste rustcontrole in Büllingen, maar daar aangekomen bleek er geen plaats te zijn. Door Erica werd gebeld en we werden doorverwezen naar hotel Balter in Losheim. Daar was plaats voor ons en konden we het avondeten gebruiken. De jonge Herr Balter liet ons vol trots zijn zaak zien, met in de kelder een complete slagerij met koelcellen enz. Hij was best bereid om ons met de Vierlandenrit tijdens de vaste rustcontrole te ontvangen. Frans Klaassen was de "Kalte Platte" in Büllingen eigenlijk al lang zat, dus zagen we het wel zitten. 's Avonds aan de bar werden we bediend door Roswhita, de huidige vrouw van Hermann Josef Balter. Er was ook een Belg die ons aan de bar tot laat gezelschap hield.
Hij was er ook nog toen laat een boerin uit de Eifel kwam binnenvallen met de mededeling, dat er een koe moest kalven, en dat haar man voor een cursus in Euskirchen was. Zij zocht hulp. De Belg bleek geen verstand te hebben van koeien, maar Martien van Eerd als rechtgeaarde boerenzoon was bereid om met de boerin mee te gaan. In het Volkswagentje van boerin Mia ging het door smalle donkere landweggetjes naar boerderij Heidehof. Enfin het heeft eigenlijk niet veel met de Vierlandenrit te maken, maar 's morgens aan het ontbijt (uiteraard was de voorzitter na zijn dienstverlening ook weer teruggebracht) wilde Johan van Ojen allerlei details weten, maar al gauw genoeg vroeg de controle van de rit weer alle aandacht. Vooral het controleren van de sportklasse rond Schweich vroeg zoveel tijd, dat we de nacht in Schweich moesten doorbrengen. De controle van de tweede dag nam ook nog twee dagen in beslag.