EMAC

EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB

6 en 7 juni 2020 - 63e Vierlandenrit

De 23e vierlandenrit:

1980

31 mei -1 juni

De fricties in de organisatie bleken bij de evaluatie van de, - ondanks alle moeilijkheden en tegenwerkingen, - geslaagde rit van 1979 te zijn opgelost. De neuzen wezen weer duidelijk de dezelfde richting uit, en er werden duidelijke afspraken gemaakt. Zo kwam er een aanmeldingsformulier voor de controleposten in het clubblad, moesten alle afspraken met de controleurs schriftelijk worden bevestigd, en in kopie aanwezig zijn, en zo waren er nog enkele strakke afspraken, die later natuurlijk toch weer zouden afzwakken. In elk geval werden data van tevoren vastgelegd en gehandhaafd.
In de VW-Golf FK-97-LP werd de rit begin mei uitgezet door Johan van Ojen en Martien van Eerd, en later gecontroleerd door Frans Klaassen.

Na de start op het plein aan de Generaal Bothastraat ging het door de Generaal Bothastraat richting Geldrop en vervolgens via Budel, Mechelen a.d. Maas naar Membruggen waar de eerste vaste tijdcontrole was in dancing Wijnekenshof. Bij onze aankomst waren de discogangers nog maar amper weg. Dit jaar werd de traditie verbroken, want we reden ook nu de eerste dag via België en Luxemburg, hetgeen eigenlijk niet de bedoeling was. We grepen de gelegenheid aan, om de deelnemers op dezelfde plaats te laten komen, waar de helft in 1979 verkeerd was gereden, door het niet volgen van de voorrangsweg. In de routebeschrijving werd deze situatie duidelijk uitgelegd. De vaste rustcontrole was weer in "L'Observatoire", waar - ofschoon het Frans sprekend was - Jan Teunisse op controle stond.
De volgende vaste tijdcontrole was in café Bettendorf in Holtzhum, en de finish bij de Stephan Andresbrunnen in Schweich. De tweede dag ging het via de Vaste tijdcontrole in café Emonts in Karlshausen naar Balter, waar weer de vaste rustcontrole was. Vervolgens via de vaste tijdcontrole in café "As de Pique" in Lixhe over Mechelen a.d. Maas naar Eindhoven, waar de eerste deelnemer om 18.36 uur binnenkwam. De rit had de eerste dag een lengte van 415,40 km. en de tweede dag van 382,93 km.

Als controleposten waren er: aan de start Tini Jannes met zijn vrouw en kompanen, Marie-Anne Haffman, Harry van Galen, Cor Thuvis, dames Thuvis, Jos Swinkels, Willy Swinkels, Frans v.d. Meeren, Van Dijk-Swinkels, Gerard van Wanrooij, Tinie Swinkels, Jan Teunisse, Jan-Pieter en Roland Teunisse, Jos Hanique, Jan Goossens, Gerrit van Zutphen, Willy Pontenagel, Toine de Zwaan , Fons Verschuuren, en Jos Slegers.
De finish in Eindhoven werd verzorgd door Wim van Hout c.s. Tjeu Domenie was de chauffeur voor Frans Klaassen en Martien van Eerd. De organisatie met controleposten overnachtten met 40 personen in Schweich. In totaal; waren er 728 overnachtingen. Aanvankelijk hadden we meer bedden, ter beschikking, doch die konden we een week voor de rit nog teruggeven.

Op 12 april was er een huldiging van Hermann Schmitt in Leinenhof vanwege zijn jubileum in de voetbalwereld. Martien van Eerd, was namens EMAC op deze huldiging aanwezig, en met Pinksteren kwam Hermann met de trein naar een KNVB-voetbalwedstrijd in Beesd, waar hij door Martien van Eerd werd afgehaald, en na een kort verblijf in Eindhoven weer met de trein naar huis ging. Waarschijnlijk door het frequente contact waren er ruim voldoende kamers.

Vanwege het feit, dat de Vierlandenrit voor de twintigste keer in Schweich was werd aan de finish aan elke deelnemer een fles wijn "SCHWEICHER Burgmauer" 1969 overhandigd In de kosten van deze attentie werd door Schweich en de Verbandsgemeinde DEM 600,-- bijgedragen. Ondanks de verkoop van flessen aan de kaartlezers kostte deze actie ons toch nog FL. 550,--.
Bij Brabantia in Asten lieten we 600 tegels maken, met als afbeelding enkele mooie gebouwen in Dalhem bij Luik, maar door een wegomlegging mistten de deelnemers dit gedeelte van de routebeschrijving. In elk geval was het een mooie tegel met op de voorgrond de auto van de uitzetter. We hadden 306 deelnemers, waarvan 248 auto's en 58 motoren. De daling van het aantal deelnemers die zich in 1979 had ingezet ging door, maar de cijfers gaven geen reden tot echte ongerustheid.
Bij de auto's won F. Schram uit Hilversum met 5 strafpunten en bij de motoren ging de eerste prijs naar F. van Mameren uit Soest met 18 strafpunten.
Ans Swinkels werd tweede bij de dames-equipes, en Wim v. d. Heijden won de Emac-beker.
"De Boemerang" uit Valkenswaard en "De Blokhut" uit Budel waren met elk 11 deelnemers de clubs met de meeste deelnemers, gevolgd door MTC Mariahout met 10 motoren.
Bij de vaste tijdcontroles en de finish werd het tot 10 minuten te vroeg binnenkomen niet bestraft. Voor de berekening van de strafpunten werden door Frans Klaassen lijsten met de passeertijden van alle deelnemers handmatig geschreven.
De afstand Schweich-Eindhoven werd steeds kleiner, want toen Martien van Eerd na deze rit zijn vijftigste verjaardag vierde kwam `s middags Hermann Schmitt even op en neer om hem te feliciteren.