EMAC

EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB

6 en 7 juni 2020 - 63e Vierlandenrit

De 26e vierlandenrit:

1983

28-29 mei

Frau Gerlinde Andres was na de vorige rit vanwege haar 25ste verjaardag verrast met rode rozen, zodat er geen enkele reden was, waarom de verzorging van de overnachtingen niet goed zou lopen.
Johan van Ojen en Martien van Eerd begonnen op donderdag 28 april met het uitzetten, waarvan ze op zondag 1 mei terug waren. De eerste en laatste etappe waren vanuit Eindhoven door Frans Klaassen en Martien van Eerd uitgezet.
Vrijdag 6 mei werd de rit gecontroleerd door Ambro Slegers en Frans Klaassen in de Peugeot van Martien van Eerd, die werd bestuurd door Johan van Ojen. Er werd overnacht en gegeten bij Grefen, waar we ondertussen ons tweede thuis hadden gevonden. Tijdens de rit zou de organisatie en enkele controleposten hier ook overnachten. Bij het controleren in de buurt van Olk had Ambro een bord niet gezien, maar volgens Johan van Ojen hoefden we niet terug, want hij had het bord wel gezien. De controleur, zoals Ambro was, wilde het echter zelf gezien hebben, en toen we terugreden zag ook Johan van Ojen het bord niet meer, want het stond er dood eenvoudig niet, waarop Ambro vaststelde dat als hij het niet gezien had er graag of niet graag terug gereden moest worden.
De rit had de eerste dag een lengte van 363.07 km en liep via "Wijnekenshof" in Membruggen naar de vaste rust bij Balter in Losheim en vervolgens voor de eerste keer via café Anni Thielen naar Schweich, waar de finish was bij de Stephan Andresbrunnen. Tengevolge van hoog water, waren diverse dorpen in de omgeving van Trier niet bereikbaar, zodat we de rit moesten aanpassen, en dat terwijl we de eerste dag voor Alken al ziek werden van de omleidingen. Zelfs Johan van Ojen had moeite om de VTC in Membruggen te vinden. De tweede dag had de rit een lengte van 423,20 km., en liep via de vaste tijdcontrole bij café Hengesch-Schuller in Wilwerwiltz naar de vaste tijdcontrole in Restaurant "Auberge de Carrefour" op de baraque Fraiture, waar de dochter van Le Jeune uit Manhay (de vaste rust van 1982) een zaak was begonnen. Verder ging de rit via "Luna" in Alken naar Eindhoven.

De start in Eindhoven was weer in handen van Tini Jannes en Marinus Buys, terwijl onderweg de controles werden bemand door Wim Swinkels, Harry van Galen, Sjef Hanique, Frans v.d. Meeren, Mevr. v.d. Meeren, Willy Swinkels, Willy Pontenagel, Gerard van Wanrooij, Frans Slegers, Toine de Zwaan, Jan Teunisse, Koos Goossens, Ries Vermeulen, Cor Scheepers, Jos Hanique, J. van Bree, Fons Verschuuren, (2x) en Wim van Hout aan de finish in Schweich. De tweede dag kwam daar nog bij F. Caris en Frans Slegers. Jos Hanique stond voor de eerste keer op controle, en Willy Swinkels was voor de 2oste keer controlepost. De tweede dag moesten we flink improviseren en schuiven met de posten, daar J. van Bree bij Olk een beetje al te optimistisch een bocht had genomen, waarbij zijn auto over de kop sloeg. We moesten door het uitvallen van J. van Bree een post laten vervallen. Verder verliep de rit erg goed, al moesten we in het laatste traject een tweetal wijzigingen aanbrengen, die we echter aan de start reeds konden uitreiken. Over omgereden kilometers werd niet gesproken.
De controleposten kregen een schriftelijke instructie, hoe laat ze met wie moesten meerijden. Het motto voor deze rit was "Lief zijn voor de controleposten" De controleposten werd op het hart gedrukt vooral eerst de tijd in te vullen, en dan pas de stempel, om zodoende geen kostbare seconden voor de deelnemers verloren te laten gaan.

Tjeu Domenie was weer chauffeur van Frans Klaassen en Martien van Eerd mocht weer meerijden in de auto van Rieky en Ambro Slegers. Jan Teunisse reed van Balter naar de Baraque de Fraiture, waar hij in een Franstalig hotel overnachtte.
De tegel kreeg de afbeelding van het nieuwe hotel Junges in Schweich als hommage aan de familie Junges, waarmee we 20 jaar zaken hadden gedaan.
Er waren 261 deelnemers, waarvan 200 auto's en 61 motoren. Winnaar werd bij de auto's Henk Scheepers uit Helmond, met 5 strafpunten en bij de motoren ging de eerste prijs naar A. Felix uit Kampen met 21 strafpunten. Frits Putters was het best geklasseerde Emac-lid. Moto-ball uit Budel was de club met de meeste deelnemers (11) en Jan Jonker kreeg met Jan Seelen uit de Neerkant de onderscheiding voor 20 jaar deelnemen. Het damesequipe Sterk-Buys werd voor 10 jaar deelnemen onderscheiden.