EMAC

EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB

6 en 7 juni 2020 - 63e Vierlandenrit

De 28e vierlandenrit:

1985

1 - 2 juni

De rit werd in drie dagen uitgezet door Johan van Ojen en Martien van Eerd, nadat de eerste en laatste etappe al in een eerder stadium waren uitgezet door Martien van Eerd en Ambro en Rieky Slegers. Het controleren gebeurde met de auto van Martien van Eerd (bestuurd door Johan van Ojen), door Frans Klaassen en Ambro Slegers. Ofschoon we met controleren in 1 dag van Eindhoven naar Schweich konden, bleek dat we de tweede dag in Luik toch nog moesten overnachten, zodat we zondag na de middag in Eindhoven arriveerden. Zowel bij het uitzetten als controleren was regen en zelfs sneeuw elke dag het hoofdmenu. De routebeschrijving werd gedrukt bij Van Spijk in Venlo en aan de start door Tini Jannes uitgereikt.
Onderweg stonden op controle: Wim Swinkels Sr., Jan Fremouw, Harry van Galen, Toine de Zwaan, Koos Goossens, Sjef Hanique, Chris Hanique, Toon van Kruisdijk, Frans v.d. Meeren, Jos Smulders, Jan Teunisse, Piet Vermeulen, Piet Seegers, Willy Swinkels, Noud Burman, Rob Vierveijzer, Nelly Dollekens, Willy Pontenagel, Piet v.d. Heijden, Marinus Buys, Fons Verschuren, Frans v.d. Meeren, Annie Janssen, Frans Slegers, Jos Slegers, Jos Hanique en Wim van Hout, (finish Schweich) De finish in Eindhoven werd geregeld door van Marinus Buys en zijn medewerkers.

De rit liep de eerste dag via de vaste tijdcontrole in café Rudy in Valmeer naar de vaste rust bij Balter in Losheim en vervolgens via de vaste tijdcontrole bij Anni Tielen in Dackscheid naar Schweich.
De tweede dag ging het via de vaste tijdcontrole in café `Belle-vue' in Nachtmanderscheid naar de vaste rust in "Les Casserols" bij de Baraque Fraiture naar Luna in Alken en zo weer naar Eindhoven.
Jos Hanique en Wim van Hout waren donderdags voor de rit naar Schweich vertrokken om de finish te verzorgen, en Jos Hanique was al op verkenning geweest voor de rit van de tweede dag, waarbij hij ontdekte dat de overweg bij Nachtmanderscheid was afgesloten, zodat we niet bij de vaste tijdcontrole zouden kunnen komen.
Toen de organisatie er de tweede dag, voorbereid op een verschrikkelijke omleiding, ter plekke kwam bleek het allemaal mee te vallen en hoefden we zelfs geen pijl te plaatsen! Bij de vaste rust in "Les Casserols" had men zelfbedieningsbuffet vertaald in een barbecue buiten. Gezien het weer ging dat wel, maar het was toch niet echt wat we zochten. De organisatie en de deelnemers hebben het echter overleefd.

Frau Andres was in mei getrouwd en Emac had natuurlijk voor bloemen gezorgd, zodat ze haar uiterste best deed om de overnachtingen op tijd geregeld te krijgen. Er werden 30 eenpersoons, 184 tweepersoons en 15 driepersoons kamers gereserveerd, die in Losheim werden opgehaald. De organisatie en een groot deel van de controleposten had gekozen voor een overnachting in Weingut Schiff, een beetje buiten het centrum van Schweich tussen de wijngaarden. Schiff had zich eigenlijk al jaren beklaagd, dat hij door het Fremdenverkehrsamt werd geboycot en wij zouden daar verbetering in brengen. Het is bij deze ene overnachting gebleven, want afgezien van de barbecue was het toch niets voor Emac, en misschien was Emac ook wel niets voor Schiff. Een ander deel van de posten overnachtte tot volle tevredenheid in "Leinenhof". Tjeu Domenie was chauffeur van Frans Klaassen en Martien van Eerd zat in de wagen bij Ambro en Rieky Slegers. Frans, Tjeu en Martien hadden een 3 persoonskamer bij Schiff. Van het avondeten hebben Martien en Tjeu niet veel gehad, want zij moesten naar het Elisabethziekenhuis in Trier om een motorrijder uit Neerkant op te halen, die onderweg was gevallen, maar niet in het ziekenhuis hoefde te blijven, zodat hij op zijn overnachtingadres in Kenn werd afgeleverd. Op de prijsuitreiking op zaterdag 8 juni (1 week na de rit) bleek dat bij de automobielen werd gewonnen door A. Pruissen uit Badhoevedorp met 6 strafpunten. Bij de motoren was het weer M. Verbruggen uit Hilversum die met 26 strafpunten met de erepalm ging strijken. Er waren 262 deelnemers, waarvan 80 motoren.
"Best-Meubel" schonk via ons lid Jan van Maasakkers een fauteuil voor het best geklasseerde Emac-lid, en het was Jan Goosssens, die daar breed lachend in kon gaan zitten.

Het was de 25e finish en start in Schweich, hetgeen voor het gemeentebestuur van Schweich aanleiding was om het bestuur uit te nodigen voor de wijnfeesten in september. Vrijdagmiddag om 12 uur vertrok het gezelschap bestaande uit Rieky en Frans v.d. Meeren, Grada en Jan Teunisse, Dymph en Tini Jannes, Dien en Marinus Buys, Agnes en Frans Klaassen, Rieky en Ambro Slegers, Wil en Martien van Eerd naar Schweich. Onderweg werd koffiegedronken bij Balter, en `s avonds om zes uur zat het gezelschap in Haus Grefen aan de Weinprobe, die ons evenals het avondeten was aangeboden door het gemeentebestuur van Schweich.
Hermann Schmitt was onze eregast. Over en weer werden toespraakjes uitgewisseld, waarbij duidelijk bleek dat er in 25 jaar Emac-Schweich-Emac goede contacten waren gelegd en gebleven. Het gezelschap overnachtte in Haus Grefen. Zaterdags werd wat gewandeld en de lunch gebruikt in Haus Moselblick, (waar vooral Marinus Buys verwend werd) waarna een bezoek werd gebracht aan Maria en Hermann Schmitt in Issel, waar zoveel drank en taart was, dat we er geen weg meer mee wisten. De aangeboden bloemen en sigaren van Emac waren bijzonder welkom. Op het zonnige terras in Issel werd het een ware happening van vrienden. `s Avonds bezochten we de wijnfeesten in Schweich, waarna zondags na het genieten van de optocht in Schweich het gezelschap weer naar Eindhoven vertrok.

Bij de evaluatie op 1juli waren aanwezig Johan van Ojen, Frans Klaassen, Ambro Slegers, Martien van Eerd, Jan Teunisse, Tini Jannes, Marinus Buys, en Frans v.d. Meeren.
In deze evaluatie werd afgesproken, dat de uitgereikte startnummers aan de start weer zouden worden ingenomen, om moeilijkheden onderweg te beperken. Op de startkaarten zal de starttijd voortaan per computer op het etiket worden geprint, en aan de start wordt bijgehouden hoeveel personen op of in een voertuig zitten, ook de damesequipes zouden op echtheid worden gecontroleerd. Door de uitzetters zal er op worden gelet dat bij iedere vaste tijdcontrole tankgelegenheid is. De overnachtingsbewijzen worden niet meer apart uitgereikt, maar bij de bescheiden van de eerste dag gevoegd. De overgebleven overnachtingsbewijzen zullen aan de finish in Schweich aan de voorzitter worden overhandigd, en de organisatie zal alle bescheiden ter beschikking hebben. Alle betrokkenen zullen trachten verbetering te brengen in de onderlinge communicatie. Het voorstel om direct bij aankomst de computer in de Korenbeurs te hebben en elke deelnemer meteen zijn strafpunten mede te delen werd nog niet aangenomen. Jan Teunisse had bij de KNMV een balletje opgeworpen om de rit weer te plaatsen op de KNMV toerkalender, maar de KNMV liet weten, dat volgens hun gegevens de rit toch teveel wedstrijd was om als toerevenement in aanmerking te komen. Als we de controleposten zouden laten vervallen en geen klassementen zouden hebben, konden we nog wel een prijs geven voor de oudste, de verstkomende en jongste deelnemer, de club met de meeste deelnemers enz. zouden we wel op de toerkalender kunnen worden geplaatst. Het bestuur besloot echter op dit voorstel niet in te gaan.