EMAC

EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB

Welkom op de website van de Eindhovense Motor en Automobiel Club

De 35e vierlandenrit

1992

13 - 14 juni

Het wegvallen van Ambro Slegers had tot onmiddellijk gevolg, dat we op zoek moesten naar een ander, die bereid was de Vierlandenrit mee uit te zetten.
Na uitvoerig overleg in het bestuur zou Lambert Vermeulen met Martien van Eerd de rit uitzetten en zou Hans Thoonen de rit controleren.
Rieky Slegers bleef bereid aan de rit mee te werken, en zette met Martien van Eerd de eerste en laatste etappe uit Verder maakte zij de lijsten en indelingen voor de controleposten en rekende later ook mee de kaarten uit. "We hebben het weer voor elkaar" was haar slogan voor deze rit.
Lambert Vermeulen zette op 14 en 15 mei de rit uit, en ook het controleren met Willy Swinkels aan het stuur moest in twee dagen gebeuren. Niks meer eens hier of daar gaan kijken, of een avondwandeling door Luik of Trier. Rit uitzetten, rit controleren. Van tevoren had Martien van Eerd al contact opgenomen met het vakantieoord L'Espinette in Ny bij Hotton, waar we in 1987 ook al eens de middagpauze hadden gehouden.
De rit liep via de eerste vaste tijdcontrole bij "De Tempelier" in Heers naar de vast rustcontrole in L'Espinette waar Wil van Eerd en Ria Domenie de zaakjes voor elkaar hadden. Er aten 226 mensen het menu en 86 vonden een kop soep voldoende. Van af deze vaste rust ging het via Keppeshausen naar Schweich, waar de finish bij het zwembad werd verzorgd door Ad Minten en Sonja Buys.
De tweede dag ging de rit via de vaste tijdcontrole bij Anni Thielen naar Balter(300 maaltijden) in Losheim en vervolgens via De Roeler in Zutendaal naar Eindhoven.
De eerste dag had de rit een lengte van 377,89 km. en de tweede dag van 348,36 km. De start in Eindhoven was weer in handen van Tini Jannes en Marinus Buys, met de vaste medewerkers zoals Herman van Gestel en Frans van Leeuwen.
Onderweg stonden op controle Jos Slegers, Frans Slegers, Arjen v.d. Winkel, Sjef Hanique, Hr. en Mevr. Blom, Maarten v.d. Kerkhof, Fred Ossel, Tonnie en Jan Fremouw, René Bor, Erik Oomen, Ria Domenie en Wil van Eerd ,Gerda Verschuuren, Jan Teunisse, Gerard van Wanrooij, Annie van Cranenbroek, Jos Smulders, Willy Pontenagel, Joost v.d. Heijden (Videocamera), Rob Vierveijzer, Marinus Buys, Harry van Galen, Willy Pontenagel, en aan de finish in Schweich Ad Minten en Sonja Buys. De start van de tweede dag was weer in handen van Tini Jannes, en de finish in Eindhoven stond weer onder verantwoordelijkheid van Marinus Buys met zijn vaste ploeg.

Op de dag van de rit reden Willy Swinkels met Harry Tegenbosch en Gerard en Fien Spaninks voorop om de route te controleren, en waar nodig om te pijlen. Als tweede groep kwam Martien van Eerd met Tjeu Domenie en Hans Thoonen, die in de auto van Rieky Slegers (mee)reed. Zij zorgden voor het plaatsen en uitrusten van de controles, waarna dan Lambert Vermeulen met Frans v.d. Meeren kwam, die de route nog eens controleerden en de klokken op tijd afstelden.
Gerard Spaninks en Willy Swinkels waren in Hamont van mening, dat de rit er nu wel op zat, en dat er geen omleidingen meer zouden komen. Weshalve zij de tijd namen om uitgebreid een frietje te eten. Toen ze daar mee klaar waren bleek de rit 100 meter verder kei vast te lopen door een omleiding; dus ompijlen. Juist toen ze de eerste gele pijlen (waarschijnlijk door de kleur van de frieten) die rood moesten zijn, kwamen Hans Thoonen en Martien van Eerd met in hun kielzog de eerste deelnemers. Er was voor de voorzitter geen tijd voor een toespraak, maar hij schijnt toch nog iets gezegd te hebben. In no-time wist hij een vervangende route en werd er met man en macht, met tussen hen in de deelnemers, omgepijld. Tjeu kende deze panieksituaties en was meester in het kalm blijven en kalm houden, maar toch snel mee te werken aan de oplossing. De deelnemers zaten in de geheime zone, en daardoor worden ze altijd wat nerveus. Ze konden ook niet weten, dat door deze omleiding de post, die bemand werd door Frans Slegers, zou vervallen. Tegelijk met de eerste deelnemers bereikten we Eindhoven, en door alle commotie werd vergeten Frans Slegers te waarschuwen, dat hij voor niets was gekomen. Hij bleek het ondertussen zelf in de gaten te hebben gekregen. `s Anderendaags heeft Martien van Eerd alle pijlen en bordjes weer opgeruimd, en bij de evaluatie was het iedereen duidelijk, dat de rit pas bij de Korenbeurs ophoudt, en dat daarnaast ook een fritestent is.
De tegel droeg de afbeelding van de Stephan Andresbrunnen in Schweich, een afbeelding, die we nooit hadden durven gebruiken, omdat het wel een penis leek. Maar ja met modernere mensen in de organisatie¼

Modern was ook het plan van Peer Scheepers om in Schweich een zaal te huren voor een echt feestje, waarin Levent Yukesan ook een rol zou spelen, maar verder dan een plan is het niet gekomen Astrid van Eerd typte weer de routebeschrijving en Frank Beks deed weer de computer uitslagen. We reserveerden via onze onvergetelijke Frau Wirz 31 eenpersoons, 343 tweepersoons en 19 driepersoons kamers (774 personen). Lothar Melchior had weliswaar de leiding van het Fremdenverkehrsamt, maar er waren altijd anderen, die het werk deden.
We hadden aan de start een record aantal van 428 deelnemers 267 auto's en 161 motoren.
M.B.V. Budel was weer de club met de meeste deelnemers (28), gevolgd door Tilburg met 18.
R. Wieggers was het best geklasseerde Emac-lid,
Bij de automobielen won J. Jansen uit Almere met 0 strafpunten, en bij de motoren was de eerste prijs weer voor M. Verbruggen uit Hilversum met 2 strafpunten. Als een blijvende hommage aan Ambro Slegers, die 11 jaar de Vierlandenrit mee had uitgezet en georganiseerd was door het bestuur de Ambro Slegers Wisselbokaal in het leven geroepen. Deze bokaal zal jaarlijks worden uitgereikt aan het Emac-lid, dat zich als elfde klasseert. Aan Peter Vermeulen viel de eer te beurt om als eerste deze bokaal te winnen. Het zou voor Ambro de 25ste prijsuitreiking zijn geweest, en twee dagen ervoor zou hij 50 zijn geworden.