EMAC

EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB

Welkom op de website van de Eindhovense Motor en Automobiel Club

De 36e vierlandenrit

1993

5 - 6 juni

Met Rieky Slegers zette Martien van Eerd de eerste en laatste etappe uit vanuit Eindhoven, waarna met Lambert Vermeulen de overige etappes werden uitgezet. Via de snelweg in alle vroegte naar "De Roeler" en vandaar uit richting Schweich. Tegelijk met de overnachting in Schweich werd ook de organisatie van de slaapplaatsen besproken met Lothar Melchior, die het werk liet verrichten door Frau Wirz. Qua bezichtigingen en Aufenthalt was er na 1992 niets veranderd. Het werktempo bleef hoog. Alle tijd en aandacht moest worden besteed aan de rit.


De rit liep de eerste dag vanuit Eindhoven via de eerste vaste tijdcontrole in Taverne "De Roeler" in Zutendaal naar de vaste rustcontrole bij Balter in Losheim, en vervolgens via de vaste tijdcontrole bij Anni Thielen naar Schweich. De rit had de eerste dag een lengte van 383,94 km. De eerste deelnemer zou om 17.38 uur in Schweich aankomen.
De tweede dag ging het van Schweich via Gaststätte Heynen - Kalbusch in Keppeshausen naar Ny, waar we de vaste rust met maaltijd genoten in Vakantiedorp "L'Espinette". Er waren 268 maaltijden en 69 soep verorberd. Via de vaste tijdcontrole in Taverne "De Tempelier" was de finish weer bij "De Korenbeurs", na een afstand van 383,24 km. Het verschil tussen de eerste en tweede dag was maar 700 meter, en doordat de start de tweede dag een uur later was kwam de eerste deelnemer om 18.37 uur aan.


Als controleposten hadden we dit jaar: Jos Slegers, Annie van Cranenbroek, Peer Scheepers, Pierre v.d. Heijden / Willy Pontenagel, Rob Vierveijzer, Fred Ossel, Maarten v.d. Kerkhof, Arjan Beks, Martijn Neeteson, Ad Minten, Jan Teunisse, Gerard van Wanrooij, Marinus Buys, Jan Fremouw, Christian Stahmer, Monique Fremouw, Joost v.d. Heijden, Toon van Kruijsdijk, Guillaume Hanique, Sjef Hanique, en Ria en Conny Domenie, die de vaste rust van de tweede dag in Ny verzorgden.
De start in Eindhoven was weer in handen van Tini Jannes en Marinus Buys met vele medewerkers, zoals Frans van Leeuwen en Herman van Gestel.
De finish in Schweich op het parkeerterrein bij het zwembad werd verzorgd door Ria en Conny Domenie. De start op de tweede dag vanaf hetzelfde parkeerterrein was weer in ervaren handen van Tini en Dymph Jannes.
De finish in Eindhoven was weer bezet door het al jaren samenwerkende gezelschap o.l.v. Dien en Marinus Buys, Herman van Gestel en Frans van Leeuwen.
De tegel droeg dit jaar de afbeelding van "Taverne De Roeler" in Zutendaal.
De organisatie draaide fantastisch, onder het motto "We hebben er weer zin in. Voorop reden Willy Swinkels met Harry Tegenbosch en Gerard en Fien Spaninks, die de rit zouden controleren en zo nodig om pijlen, hetgeen vooral bij Bourcy nogal wat inspiratie kostte.

Als tweede groep reed Rieky Slegers in haar nieuwe Peugeot 205, met Hans Thoonen en Tjeu Domenie met Martien van Eerd, met een hele stoet controleposten, die op zijn plaats gezet moesten worden.
Toen we met het gezelschap controleposten in De Roeler aankwamen vonden verschillenden, onder leiding van Rob Vierveijzer halfacht eigenlijk te laat voor het eerste pilsje. Aangezien de voorzitter niet zeker wist hoe laat zijn drooglegging inging deed hij ook maar mee. Als derde groep reden Lambert Vermeulen met Jos Smulders en Frans v.d. Meeren, die de klokken op de juiste tijd afstelde. Ook de videocamera werd door hen op zijn plaats gezet. De camera bleek wat nukken te hebben, waardoor we bij de berekening nogal wat kunstgrepen moesten toepassen. Maar na uren video kijken met behulp van de auto merken en jaartallen kenners Lambert jr. en Tini Jannes, kwam het toch allemaal nog goed. We hadden 383 deelnemers, waarvan 218 auto's en 165 motoren. Via Frau Wirz boekten we 611 overnachtingen.
De rit werd bij de auto's gewonnen door M.C. v.d. Bruggen uit Boxtel met 1 strafpunt, en bij de motoren ging de eerste prijs naar M.C.G. Verbruggen uit Hilversum ook met 1 strafpunt. M.B.V. Budel kreeg de prijs voor de meeste deelnemers (41) gevolgd door MTC 1100 uit Tilburg met 20 deelnemers. Voor Jan Jonker was het de 30e rit, waarvoor hem een radio cassettespeler met een authentieke opname van jaren geleden werd aangeboden, Jan Goosssens reed zijn 15e rit. De Ambro Slegers wisselbokaal ging naar Jan v.d. Ven uit Wintelre.