EMAC

EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB

6 en 7 juni 2020 - 63e Vierlandenrit

De 37e vierlandenrit:

1994

28 en 29 mei

De 37ste Vierlandenrit en voor de 35ste keer Schweich als overnachtingsplaats.
Dat moest natuurlijk een extra tintje krijgen, en na overleg met de Verkehrsverein in Schweich lieten we een speciale tegel maken, met het stadswapen van Eindhoven, Schweich en de Verbandsgemeinde.
Martien van Eerd en Rieky Slegers zetten de eerste en laatste etappe uit, en met Lambert Vermeulen kwamen ook in een vlot tempo de andere etappes op papier.
Hans Thoonen met als chauffeur Willy Swinkels controleerde de rit in gezelschap van de uitzetters Lambert Vermeulen en Martien van Eerd.
In de organisatie voorbesprekingen kwam de definitieve bevestiging van de drooglegging, waarvan ik in het vorige verslag al melding heb gemaakt. De straffe hand ging zelfs zover, dat het ook voor het uitzetten scheen te gelden, maar gelukkig was controleur Hans Thoonen bij het controleren de verantwoordelijke persoon, zodat de voorzitter `s avonds in Schweich mee mocht naar café Altstadt, al werd er wel op toegezien, dat hij op de terug weg naar het hotel niet achterbleef om in de Neustrasse nog een borreltje op een huisadres ging drinken.

Op de dag van de rit was het in Tongelre weer het bekende team onder leiding van Tini Jannes, dat voor de start zorgde. Mia van Leeuwen had als steeds gevoel voor een goed nummer, en wist in een oogopslag alle nummers feilloos te controleren. Dymph zorgde met Dien voor het innen van de niet betaalde inschrijfgelden.
In het voorcommando reden Willy Swinkels met Harry Tegenbosch en Martien van Eerd met Tjeu Domenie om de rit te controleren en waar nodig te voorzien van ondersteuningspijlen of omleidingen, die zoals altijd bij de deelnemers de nodige spanning teweegbrachten.
Hans Thoonen met als chauffeur Rieky Slegers en Fien en Gerard Spaninks volgden met een stoet van 15 controleposten; daarachter kwamen Tineke en Lambert Vermeulen met Rieky en Frans v.d. Meeren, die ervoor zorgden dat de klokken binnen de twee seconden op tijd liepen.
Als controleposten fungeerden: Arjan Beks, Marinus en Dien Buys, Annie van Cranenbroek, Henny Goossens, Sjef Hanique, Guillaume Hanique, Pierre v.d. Heijden en Willy Pontenagel, Joost v.d. Heijden, Marty en Lia Hilbrink, Maarten v.d. Kerkhof, Jan Kluytmans, Toon van Kruijsdijk, Ad en Sonja Minten, Martijn Neeteson, Fred Ossel, Peer Scheepers, Jos Slegers, Jos Smulders, Jan Teunisse, Rob Vierveijzer, en Gerard van Wanrooij.
Marinus Buys, die zoals steeds deel uitmaakte van de startgroep reed linea recta naar Schweich om daar de finish te verzorgen.

De rit liep de eerste dag vanuit Eindhoven via de vaste tijdcontrole bij "De Tempelier" in Heers naar het vakantiedorp L'Espinette, waar Lia en Marty Hilbrink de vaste rustcontrole verzorgden. Er werden 232 menu's en 113 soep verorberd, afgezien van de drankjes. Verder ging het (heel anders, dan we al jaren gewend waren) eerst naar Luxemburg, dan weer naar België en vervolgens naar Duitsland voor de vaste tijdcontrole bij Anni Thielen in Dackscheid om vervolgens in Schweich bij de Campingplatz in Schweich de finish te hebben.
De tweede dag startten we vanaf de parkeerplaats bij het zwembad om via de vaste tijdcontrole in Keppeshausen, om van daaruit, heel anders dan we ooit gedaan hadden, weer naar Duitsland te rijden voor de middagpauze bij Balter in Losheim. Grada en Jan Teunisse verzorgden hier de controlepost, waar 268 mensen het menu gebruikten. Verder ging het via de vaste tijdcontrole in "De Roeler" in Zutendaal naar Eindhoven, waar de eerste deelnemer om 18,10 moest aankomen. De rit had de eerste dag een lengte van 356,00 kilometer. De tweede dag waren het 365,46 kilometer.
Tijdens de prijsuitreiking op zaterdag 11 juni 1994 werd bij de automobielen de eerste prijs uitgereikt aan Fred v.d. Veen uit Someren met 2 strafpunten. Bij de motoren ging de eerste prijs naar M.C.G. Verbruggen uit Hilversum eveneens met 2 strafpunten.
MBV Budel was de club met de meeste deelnemers (35) gevolgd door MTC 1100 uit Tilburg met 17 deelnemers. Kasius Vierveijzer kwam met 14 deelnemers op de derde plaats.
Het team Godschalx uit Eindhoven won de dames prijs.
Cor van Ojen, zoon van initiatiefnemer en jarenlang uitzetter Johan van Ojen, kreeg de onderscheiding voor 10 jaar deelnemen en P. Droog uit America kreeg de onderscheiding voor 25 jaar deelnemen. De Ambro Slegers wisselbokaal werd echt met veel trots en genoegen gewonnen door Ans en Hans Dekker uit Aalsmeer. De Wisselbeker voor het best geklasseerde Emac-lid ging - na een flinke opknapbeurt van Dien Buys - naar Hein van Dalen uit Tilburg.
De rit telde 387 deelnemers, waarvan 228 auto's en 159 motoren. We reserveerden 629 overnachtingen.

Bij de evaluatie op woensdag 22 juni 1994 in de Korenbeurs was iedereen het er over eens dat ook deze Vierlandenrit geslaagd was en dat de organisatie goed in elkaar stak, zodat voor volgend jaar ongevraagd een herbenoeming plaats vond. Omdat het de 35ste keer was dat de finish in Schweich werd gehouden ging het bestuur op uitnodiging het weekend van 1 en 2 oktober naar de wijnfeesten in Schweich, waar Weinköniging ELKE I dank bracht an die Holländer. Jan Teunisse bleek tijdens een bezoek aan Trier met een rolstoel een parkeergarage te kunnen openen en sluiten, zodat alle wagens eenvoudig geparkeerd konden worden.