EMAC

EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB

6 en 7 juni 2020 - 63e Vierlandenrit

De 38e vierlandenrit:

1995

10 - 11 juni

In de voorbesprekingen was het plan naar voren gekomen om weer eens zoals vroeger ook gebeurde de rit via Zuid Limburg te laten lopen, dus maakte Martien van Eerd met Rieky Slegers de eerste etappe met inbegrip van de afspraken voor de vaste tijdcontrole. Van daaruit maakten Lambert Vermeulen en Martien van Eerd de verdere rit tot aan de vaste rustcontrole in Zutendaal, waar het laatste traject weer werd uitgezet door Martien van Eerd en Rieky Slegers. Het stuk rond Monschau bleek nogal gevoelig voor snelle rijders. Met vele anderen kregen Lambert Vermeulen en Marinus Buys een bon voor het overschrijden van de aangegeven snelheid. Hans Thoonen controleerde de rit met Willy Swinkels als zijn chauffeur en Lambert Vermeulen en Martien van Eerd als uitzetters achterin.
Voor de controleposten was een bijeenkomst op dinsdag 30 mei, waarbij de ervaringen van de rit van 1994 nog eens werden belicht, om daarvan gebruik te maken in deze rit.

De start in Eindhoven werd weer verzorgd door Tini Jannes met zijn trouwe helpers zoals Marinus Buys, Herman van Gestel en Frans en Mia van Leeuwen. In de Korenbeurs zat Dymph Jannes met Dien Buys aan de inschrijftafel om ervoor te zorgen, dat de deelnemers niet zonder betaald te hebben van start gingen. Onderweg stonden op controle Annie van Cranenbroek, Jos Smulders, Toon van Kruijsdijk, Guillaume Hanique, Sjef Hanique, Jos Slegers, Rob Vierveijzer, Cornel v.d. Heijden, Willy Pontenagel en Pierre v.d. Heijden, Jan Teunisse, die natuurlijk weer de vaste rust regelde, Gerard van Wanrooij, Martin Neeteson, Arjen Beks, Marty en Lia Hilbrink, Ad en Sonja Minten, Hennie Goossens, Joost v.d. Heijden, Jan Fremouw, Erik Oomen, Arjan v.d. Winkel, en Marinus Buys, die de eerste dag de finish in Schweich deed, dan de tweede dag de eerste post bezette en dan als een speer naar Eindhoven reed om de controlekaarten van de eerste dag naar Frank Beks te brengen voor de computerverwerking. Tini en Dymph Jannes verzorgden op de parkeerplaats bij het zwembad in Schweich de start voor de tweede dag. De finish in Eindhoven had onder leiding van Marinus Buys weer dezelfde crew met Herman van Gestel, Frans en Mia van Leeuwen.

De rit liep de eerste dag van Eindhoven via Zuid Limburg naar de vaste tijdcontrole in Café-Restaurant Schilberg bij de grensovergang Hoog Cruts via België naar Monschau en dan via Kalterherberg weer naar België en zo weer naar Losheim in Duitsland, en dan via de vaste tijdcontrole bij Anni Thielen in Dackscheid naar Schweich. Maar liefst zes grensovergangen, om aan te tonen, dat we echt gebruik maakten van de vrije grenzen in Europa. De tweede dag ging het via de vaste tijdcontrole Heynen-Kalbusch in Keppeshausen naar de vaste rust in Vakantiedorp "L'Espinette" in Ny (Hotton), waar 153 lunches en 138 soep werden gebruikt, om via de vaste tijdcontrole in Taverne De Roeler in Zutendaal in Eindhoven aan te komen. De rit had de eerste dag een lengte van 360.75 km en de tweede dag 384.31 km. In Schweich kwam de eerste deelnemer aan om 17.03 uur en in Eindhoven om 18.39 uur. Martien van Eerd met zijn trouwe chauffeur Tjeu Domenie reed met Willy Swinkels en Harry Tegenbosch als eerste groep om de rit te controleren en waar nodig om te peilen. De tweede groep werd gevormd door Hans Thoonen in de auto van Rieky Slegers met Gerard en Fien Spaninks, die de controleposten meenamen en op zijn plaatsen zetten, en tevens de rit op route en kilometers (vooral in de eventuele omleidingen) controleerden. De derde groep bestond uit Lambert Vermeulen, die de controleposten installeerden en ervoor zorgden dat de klokken op tijd stonden.
De tegel kreeg de afbeelding van de vaste tijdcontrole in Keppeshausen, iets waar het hele dorp trots op was. De controlekaarten werden gecontroleerd door Marinus Buys, Martien van Eerd, Hans Thoonen en Rieky Slegers, terwijl de camerastrafpunten werden toebedeeld door Tini Jannes, Lambert Vermeulen en Jan Teunisse. We hadden 376 deelnemers, waarvan 227 auto's en 149 motoren.
Bij de auto's werd de rit gewonnen door C.J.E. van Esseveldt uit Helenaveen, terwijl bij de motoren M.C. Verbruggen uit Hilversum, die voor de twintigste keer meereed, met de erepalm ging strijken. De equipe Van Dorssen won de damesequipe prijs en opnieuw was M.B.V. Budel met 30 motoren de grootste club gevolgd door M.T.C. 1100 uit Tilburg, die 18 motoren in de strijd had. A. Dukino werd gehuldigd vanwege 25 jaar deelnemen aan de rit, en Hans Dekker won de Ambro Slegers wisselbokaal, terwijl Kees Nouens de Korenbeursbeker won.

De evaluatie op vrijdag 14 juli leverde weer zoveel positiefs op, dat er weer plannen werden gemaakt voor de volgende rit. Op woensdag 12 april gingen Lambert Vermeulen en Martien van Eerd met echtgenoten naar Schweich voor de 75ste verjaardag van Hermann Schmitt, die met honderden mensen in de sportzaal in Issel een verjaardagsfeestje gaf. Alle grootheden uit de Duitse voetbalwereld waren aanwezig om Hermann te huldigen. Namens de Vierlandenrit werd Hermann toegesproken door Martien van Eerd. Wil en Martien van Eerd waren op 18 augustus aanwezig op de gouden Bruiloft van Hermann en Maria Schmitt, welk feest gevierd werd in Leinenhof. Maar zelden zullen we zoveel keer in een jaar naar Schweich zijn geweest.

De uitvinding van Happy Mosel, een Fietsdag langs de Moezel, bezorgde ons diverse reizen naar de omgeving van Schweich om ervoor te zorgen, dat er routebeschrijvingen waren voor de deelnemers, die buiten Schweich sliepen en niet over de weg langs de Moezel konden. De dorpen Schleich en Pölich konden na 9 uur `s morgens niet meer verlaten worden, dus de daar slapende deelnemers moesten voor 9 uur in Schweich zijn anders konden ze niet meer starten. Voor de dorpen Thörnich, Köwerich, Leiwen, Detzem, Trittenheim, Mehring, Piesport, Klüsserath en Ensch werden routebeschrijvingen gemaakt via sluipwegen , soms landwegen, naar Schweich. Er waren deelnemers, die zodoende voor de start al een routebeschrijving van 30 kilometer moesten afwerken. Door het Fremdenverkehrsamt in Schweich onder leiding van Lothar Melchior reserveerden we (buiten de organisatie) voor 600 personen overnachtingen.