EMAC

EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB

Welkom op de website van de Eindhovense Motor en Automobiel Club

De 60e vierlandenrit

De Vierlandenrit 2017

De 60e Vierlandenrit werd, net als vorig jaar, weer gekenmerkt door prachtig weer. De grote aantallen cabrio’s konden dit jaar genieten en ook de motorrijders hadden het naar hun zin. Zonder regen ging het echter niet, al zal niet iedereen dat hebben gemerkt. Tussen Luik en midden Limburg strooide een verwaait buitje af en toe wat regendruppels. De ruitenwissers hoefden daar echter nauwelijks voor aan het werk.

De uitzetters hadden er weer een prachtige rit van gemaakt. De deelnemers lieten zich lovend uit, zowel over de Vierlandenrit als de GPS-rit. De uitspraak “de mooiste Vierlandenrit die ik ooit heb gereden” werd regelmatig door deelnemers van stal gehaald. Het duo Maas / Van der Heijden hadden weer twee nieuwe vaste tijdcontrole plekken gevonden in Wecker (Lux.) en Rijckholt (Ned.). Samen met een nieuwe vaste rustcontrole in Weiswampach (Lux) lukte het hen om het eerste traject van de tweede dag helemaal ten zuiden van de Moezel te laten lopen door een gebied waar we minimaal de laatste 40 jaar niet zijn geweest. Het was een prachtig nieuwe streek in de omgeving van de Saar.

Om de deelnemers meer tijd voor een kop koffie te geven bij de vaste tijdcontrole werd de onderbreking daar opgerekt tot 10 minuten.

Door deelnemers te laten melden of zij bij de vaste rustcontrole van een middagmaal gebruik wilden maken was de uitbater in Weiswampach bereid ons te verwelkomen. Het ‘binnenvallen’ met honderden personen waarbij niet gezegd kan worden hoeveel er zullen eten, schrikt vele horecagelegenheden af.

Het stukje snelweg in het laatste traject zorgde wel dat we wat eerder terug waren, maar bezorgde diverse deelnemers toch hoofdbrekens in het berekenen van de tijd.

De gele vlag werkt prima. Controleposten hebben de uitdrukkelijke opdracht hier handhavend op te treden, wat dit jaar ook weer strafpunten heeft opgeleverd. Een kapotte auto is eigenlijk de enige reden om tussen de vlag en de controlepost stil te staan.

Zoals gezegd is stilstaan en de ideale tijd afwachten voor de gele vlag nu legaal toegestaan. Dat zou kunnen betekenen dat het gemiddelde van 42 km per uur nu alleen rekenkundig zou zijn om de ideale stempeltijd te krijgen. Dat is vanzelfsprekend niet de bedoeling Daarom blijven natuurlijk de cameracontroles. Zonder gele of oranje/blauwe vlag wordt hier de tijd genomen van de deelnemers die boven de gemiddelde snelheid zitten.

Tevens constateren de cameracontroles ook de deelname aan onze rit door personen die zich daarvoor niet hebben ingeschreven. Bij de automobilisten bleken er twee te zijn die bij de organisatie niet bekend waren maar toch driemaal voorbij de camera kwamen. Van toeval kan hier natuurlijk geen sprake zijn. Ook bij de motorrijders constateerden we dat er een viertal motoren meer voorbij kwamen als er zich hadden ingeschreven.

Vanzelfsprekend hoeven we aan niemand, behalve aan degenen die het betreft, uit te leggen wat dit onsportieve gedrag betekent. Onsportief naar de wel betalende en daarmee het voortbestaan van de Vierlandenrit mogelijk makende deelnemers, maar ook frustrerend voor de organisatie.

Om toch positief af te sluiten kunnen we samenvattend zeggen dat we kunnen spreken van een geslaagde Vierlandenrit, waarbij we weer zijn gespaard van ernstige ongevallen. Hierbij een pluim voor de deelnemers, want bij het passeren van de camera’s bleken alle deelnemers zich als keurige weggebruikers te gedragen.