EMAC

EINDHOVENSE MOTOR en AUTOMOBIEL CLUB

Welkom op de website van de Eindhovense Motor en Automobiel Club

De 61e vierlandenrit

De Vierlandenrit 2018

 

Weliswaar kon ook deze 61e Vierlandenrit niet zonder een bui(tje). De tweede dag in de omgeving van de Vaste Rust te Losheim werd de lucht enige tijd inktzwart met van die oplichtende serpetines. De deelnemers kregen daar echter niet of slechts zijdelings mee te maken. Voor het overige was het fantastisch zonnig en warm weer.

 

Natuurlijk is het weer voor een groot deel van invloed hoe onze Vierlandenrit door de deelnemers wordt ervaren. Gezien de enthousiaste reacties echter hadden de uitzetters ook dit jaar weer een goed stukje werk geleverd. Terechte lofuitingen waren hun deel.

De heren willen zeker niet vastroesten op gebaande paden. Ieder jaar trachten zij weer een nieuwe mooie streek toe te voegen aan het grote arsenaal dat het archief van de Vierlandenrit inmiddels rijk is. Dit jaar voerde het eerste traject van de tweede dag uitgebreid door het Eifellandschap ten noorden en ten zuiden van de Moezel. Dit traject werd daardoor wat langer, maar zeer de moeite waard.

Voor de eerste en laatste vaste tijdcontrole hadden ze Bistro “’t Catarakske” in Klein Gelmen en een van alle markten thuis horecagelegenheid in Slenaken, genaamd “’t Brugske” als nieuw onderkomen gekozen.

 

Aangaande de gele vlag begint zich een negatieve ontwikkeling voor te doen. Dit mogen stoppen voor de gele vlag werd als rustgevend en prettig ervaren door deelnemers en controleurs. Het was eindelijk rustig voor hun post. Alleen geleidelijk aan begint het gewring en getreuzel weer opnieuw. Er wordt gewacht tot een paar minuten voor de ideale tijd en daarna begint het zich in slakkengang voortbewegen naar de controlepost, waarbij andere deelnemers opgehouden worden. Dat houdt weer in dat er voorgedrongen wordt, naast elkaar gereden en uit de auto gekomen om zijn/haar tijd nog te halen.

Stilstaan is verboden en ook dit jaar weer met een dubbele stempel gestraft. Over het met nauwelijks zichtbaar draaiende wielen voortbewegen, hetgeen met stilstaan vergeleken kan worden, staat nog niets in het reglement. Hoewel knarsetandend, kon de organisatie, met het reglement in de hand, daar nog niets aan doen. Het is frustrerend voor ons om zaken die wij proberen te regelen om de rit zo ordentelijk en probleemloos te laten verlopen voor deelnemers en omgeving, door deelnemers weer vakkundig om zeep worden geholpen.

Derhalve gaan we opnieuw bestuderen hoe we het reglement hierop kunnen aanpassen.

Per saldo zal de mening van de controlepost aangaande het gedrag van de deelnemer steeds belangrijker worden, waarbij de organisatie vierkant achter haar controlepost blijft staan.

Enerzijds kent iedereen het systeem van Russische roulette en de daaraan verbonden risico’s.

Anderzijds kun je op veilig en netjes rijden met de kans dat je net als bij de koeien, de processie, de begrafenis en de wielerkoers een of twee strafpunten krijgt. Maar beter dan 60!    

 

Geen probleem met controleposten hebben de GPS-rijders. Een tiental motorrijders meer toerden dit jaar probleemloos over een alternatieve route naar Schweich en terug. Ook hier vele positieve reacties op de mooie trajecten. Enige deelnemers vonden de route wel wat lang. Dit in tegenstelling tot vorig jaar toen gehoord werd dat het wel wat langer mocht. We blijven zoeken naar de goede middenmoot.

 

Los van de perikelen bij de controleposten bleken deelnemers zich prima te hebben gedragen. Geen klachten uit de omgeving en geen rare beelden bij de cameracontroles. Iedereen, zowel deelnemers als organisatie hartelijke dank voor de inzet om er weer een mooie Vierlandenrit van te maken. Op naar de 62e editie.   

De organisatie