-1996 - Alles klopte weer tot in de puntjes

14. 02. 21
posted by: Super User
Hits: 4176

1-2 juni

Al weer vroeg in het voorjaar werd het draaiboek voor de dag gehaald en gingen Lambert Vermeulen en Martien van Eerd de rit uitzetten, waarna bestuurd door Hans Thoonen met de auto van Lambert Vermeulen met als chauffeur Willy Swinkels de rit werd gecontroleerd.
Na alle correcties, en correcties op correcties, kon Astrid van Eerd er een drukklare route- beschrijving van maken
Onder het motto "Bereikbaar zijn, maar wel constant" ging de rit van start, nadat alle voorbereidingen door dezelfde mensen waren verricht. De inschakeling van Hans Thoonen als controleur bleek een goede greep, want ook in de voorbereidingen bleek hij uitstekend te werken. Zijn handigheid op de computer kwam ons goed van pas naast zijn inzicht en geheugen voor de hele rit.


De start in Eindhoven werd weer geregeld door Tini Jannes en Marinus Buys met assistentie van Herman van Gestel en Frans en Mia van Leeuwen. Dymph Jannes en Dien Buys regelden in de Korenbeurs de administratieve voorbereiding voor de start, zodat niemand aan het startgeld kon ontsnappen. Jan Teunisse had wekenlang zijn deur en computer openstaan om de vele inschrijvingen te verwerken. Alles klopte weer tot in de puntjes, zodat er geen discussies hoefden te ontstaan over wel of niet betaald.

Om kwart over vijf vertrokken Martien van Eerd met Tjeu Domenie als chauffeur en Willy Swinkels met Harry Tegenbosch voor het controleren en eventueel ompijlen van de route. Een kwartier later vertrokken Hans Thoonen met Rieky Slegers en Gerard en Fien Spaninks met een stoet controleposten voor de tweede controle van de rit en het op zijn plaats zetten van de controleposten. Als derde groep waren er Lambert en Tineke Vermeulen met Frans en Rieky v.d. Meeren voor een na-controle van de rit en het installeren van de controleposten en het op juiste tijd afstellen van de klokken.


Als controleposten onderweg waren er: Jos Slegers, Willy Pontenagel en Pierre v.d. Heijden, Cornell v.d. Heijden, Rob Vierveijzer met Jopie Ariese, Jan Fremouw, Monique Fremouw, Sonja Fremouw, Joost v.d. Heijden, Gerard van Wanrooij, Arjen Beks, Martijn Neeteson, Jos Smulders, Annie van Cranenbroek, Marty en Lia Hilbrink (vaste rust in Ny) Ad en Sonja Minten, Toon v.d. Kruijsdijk, Guillaume Hanique, Sjef Hanique en Jan Teunisse (vaste rust bij Balter) en Maarten v.d. Kerkhof. Marinus Buys reed nadat hij bij de start klaar was op eigen gelegenheid naar Schweich, waar hij op de parkeerplaats bij het zwembad met Dien de finish voor zijn rekening nam.
De tweede dag bezetten Dien en Marinus Buys de eerste controlepost en reden dan met de kaarten van de eerste dag naar Eindhoven waar ze de organisatie van de finish deden met Herman van Gestel en Frans en Mia van Leeuwen. Annie van Cranenbroek kreeg het de tweede dag op haar controlepost aan de stok met een Duitser in een grijze Mercedes BIT AU 47, die zo moeilijk deed, dat hij zelfs foto's van de controlepost maakte.

De rit liep de eerste dag van Eindhoven naar de vaste tijdcontrole bij "De Tempelier" in Heers, die dolgelukkig waren met de tegel, waarop hun taverne was afgebeeld.
Vervolgens ging de rit naar "L'Espinette" in Ny en na de middagpauze via de vaste tijdcontrole Heynen - Kalbusch in Keppeshausen naar de finish in Schweich.


De tweede dag ging de rit via de vaste tijdcontrole Anni Thielen in Dackscheid naar Balter in Losheim voor de vast rust en dan naar de ontdekking van vorig jaar: Café-restaurant Schilberg aan de grenspost bij Vaals. Eens en nooit meer op zondagmiddag met de Vierlandenrit door Zuid-Limburg. Wat een wandelaars en erger nog de fietsers. De enen wielrenner na de andere groep wielrenners. Het was een verademing om nog even door Duitsland te rijden, al was het een saai vlak stuk via welk we langs Susteren en Maaseik weer door België naar de finish reden.
De lengte van de rit de eerste dag bedroeg 373.52 km. en de tweede dag 325.30 km.Via Ute Wagner reserveerden we 606 overnachtingen waarbij dan nog kwamen 56 overnachtingen van de organisatie in Haus Grefen.
We hadden 398 deelnemers, waarvan 232 auto's en 166 motoren.


Bij de automobielen won H.P. Cleven uit Riethoven met 4 strafpunten, en bij de motoren was onze oude bekende C. Verschuuren uit de Melkweg, die met 18 strafpunten wist te winnen. Motorclub Budel was met 37 deelnemers de grootste club en Hans Dekker kreeg de onder- scheiding voor 20 jaar deelnemen.
Tijdens de middagpauze op de eerste dag werden in L'Espinette 138 maaltijden en 136 soep met een broodje geserveerd en werden 160 drankjes geregistreerd. Bij Balter gingen er de tweede dag 223 menu's door, hetgeen per zaak toch een omzet van FL. 4.000,-- betekende.