-1997 - De veertigste Vierlandenrit

14. 02. 21
posted by: Super User
Hits: 1724

24-25 mei

De veertigste Vierlandenrit, waarvoor natuurlijk iets extra's moest worden gedaan.
In de voorbereidingen en besprekingen werd van alles bedacht en besproken, maar uiteindelijk werd er voor gekozen om alle deelnemers en medewerkers een bedrukte balpen en een zakrekenmachientje te geven, als aandenken aan deze veertigste Vierlandenrit. Voor het ontwerpen van de jubileumtegel werd gebruik gemaakt van de artistieke tekenkwaliteiten van Frans Klaassen, die in het verleden al veel tegels had ontworpen.
Het werd een tegel met de afbeelding van het Evoluon en een palmtak met 40 erin.
Bij Brabantia in Asten bestelden we 550 tegels. Het reglement werd nog eens extra onder de loupe genomen. Er werden enkele wijzigingen in aangebracht, met name waar het betreft de omleidingen, die vroeger aanleiding bleken te geven voor het scheuren. Daarom blijft vanaf nu de gemiddelde snelheid tijdens de omleiding 40 km/uur, zodat de verloren tijd niet meer behoeft te worden in gehaald. Bij de vaste tijdcontroles krijgen de deelnemers een rustpauze van 5 minuten, iets waar Johan van Ojen in het begin van de Vierlandenrit al een sterke voorstander van was.

De rit werd weer uitgezet door Lambert Vermeulen en Martien van Eerd, nadat Rieky Slegers en Martien van Eerd de eerste en laatste etappe hadden uitgezet.
Het werd een heel nieuw traject, dat was ontsproten aan het brein van Lambert Vermeulen. In de praktijk bleek het niet zou eenvoudig uitvoerbaar, maar na proberen en her-proberen kwam er toch een mooie rit uit, al moesten uitzetters en deelnemers wel rekening houden met 'snelheid controlerende' camera's. Met Willy Swinkels als chauffeur werd op 5 en 6 mei in het bijzijn van de uitzetters de rit gecontroleerd door Hans Thoonen.
Vanuit Eindhoven ging het via Weert en Stramproy naar België en vervolgens via Thorn weer naar Nederland en dan via Maria-Hoop naar Duitsland, waar door het vlakke bruinsteen koolgebied aan de Zelfkant en Gangelt een goede vaste tijdcontrole werd gevonden. De rit werd vervolgd met een lus om Aken heen via het gebied rond Monschau en zo naar Bullingen in België om dan via de gebruikelijke weg aan te komen bij de vaste rustcontrole bij Balter in Losheim. Van Losheim via Dackscheid naar Schweich waar de finish weer was op het plein bij de Stephan Andresbrunnen.
De eerste deelnemer zou daar om 17.17 uur aankomen.
De tweede dag ging de rit vanuit Schweich naar Keppeshausen en van daar naar de Baraque Fraiture, waar Martien van Eerd een nieuwe plaats had gevonden voor de vaste rustcontrole. Een flinke cafetaria, waar niet met bonnen werd gewerkt, maar waar de deelnemers zelf konden uitkiezen wat ze wilden eten of drinken. Een gemakkelijke oplossing, die in de praktijk goed scheen te werken. Van hier uit ging de rit naar de vaste tijdcontrole in Heers en dan naar Eindhoven waar de aankomst van de eerste deelnemer voorzien was om 18.54 uur.

De start op het plein aan de Tongelresestraat werd verzorgd door Tini Jannes met zijn medewerkers. Martien van Eerd en Willy Swinkels reden als eerste groep voor het controleren en eventueel ompijlen van de rit, gevolgd door Hans Thoonen en Gerard Spaninks die de controleposten meenamen en op de plaats zetten. Lambert Vermeulen en Frans v.d. Meeren kwamen als derde groep om de tijdklokken af te stellen. Nieuw in de organisatie was dat naast de mobilofoon verbinding er ook een draadloze verbinding was tussen de "troepen" via een drietal G.S.M. telefoons.
Als controleposten en medewerkers waren in de organisatie in touw: Dymph Jannes en Dien Buys voor de administratieve afhandeling van de deelnemers, Tini Jannes, Herman van Gestel, Marinus Buys, Mia en Frans van Leeuwen voor de start. Onderweg stonden op controle: Rob Vierveijzer, Jos Slegers, Gerard van Wanrooij, Marty en Lia Hilbrink, José Verspaget, Sjef Hanique, Guillaume Hanique, Joost v.d. Heijden, Martijn Neeteson, Arjen Beks, Jos Smulders, Willy Pontenagel, Pierre v.d. Heijden, Cornell. v.d. Heijden, Geert van Straaten, Jan Teunisse, Ad en Sonja Minten, Jan Fremouw, Patricia Fremouw, Monique Fremouw en Sonja Fremouw. De Finish in Schweich werd verzorgd door Dien en Marinus Buys, die de tweede dag ook nog op post stonden, dan de kaarten van de eerste dag naar de rekenkamer brachten, en vervolgens met Herman van Gestel, Mia en Frans van Leeuwen in Eindhoven de finish verzorgden. De start op de tweede dag was weer voor Dymph en Tini Jannes.
De rit had de eerste dag een lengte van 363,67 km en de tweede dag 387,83 km. We hadden 392 deelnemers, waarvan 221 auto's en 171 motoren. Door het Verkehrsamt in Schweich werden 605 overnachtingen geboekt, terwijl daarnaast voor de organisatie in Haus Grefen nog eens 48 bedden gereserveerd werden. Bij de prijsuitreiking op zaterdag 7 juni werd bij de auto's de eerste prijs overhandigd aan Hans en Ans Dekker uit Aalsmeer met 7 strafpunten. Bij de motoren won C. Verschuuren uit Eindhoven met 30 strafpunten. Bij de damesequipes was de eerste prijs voor Mirjam Jannes met 27 strafpunten, Fred van Veen kreeg de onderscheiding voor 20 jaar deelnemen, M.B.V. Budel was met 29 deelnemers de grootste club, gevolgd door Tilburg met 18. Hans Dekker was het best geklasseerde Emac-lid, en de Ambro Slegers wisselbokaal ging naar Jos Jannes in Wintelre.